Dovenskabens
natur
Agustina Bessa-Luís' roman
er alle pengene værd - med en hovedperson, der
er doven som en hund, og en forfatter, der skriver
som en drøm.
Af
Benn Q. Holm
Portugisisk litteratur er andet end Fernando Pessoa
og José Saramago. For eksempel Agustina Bessa-Luís,
født 1922 i Nordportugal, og slet ikke noget dårligt
bekendtskab.
Bessa-Luís trækker på arven fra Kafka og Marcel
Proust. Det er der jo mange der gør, eller rettere
har gjort, men den gamle dame forvalter heldigvis
den store arv med betydelig originalitet og sproglig
virtuositet.
'En hund der drømmer' er en rent ud sagt mærkelig
roman, hvor det ofte virker, som om fortælleren
kun er ude på at forvirre læseren. Som der betegnende
står i forbindelse med hovedpersonen og 'hunden'
Léon Geta på romanens sidste side:
'Sladder, som ellers rammer alt og alle, blev
han skånet for; måske forstod man at hans rolle
i tilværelsen ikke havde format, og at han derfor
var harmløs. Eller hvad ved jeg!'
Ja, når fortælleren ikke ved det, hvem ved det
så. Men det er nu heller ikke pointen. Eller også
er det netop meningen (med galskaben); at definitionen
på et menneskeliv hele tiden er flydende, ikke
udflydende, men blot uden facitliste.
Léon Getas driverliv er kun et af emnerne i denne
bog. Udklækket af Portos borgerskab går han gennem
livet uden at løfte en finger. Hans unge kone,
Maria Pascoal, som han giftede sig med af temmelig
uklare årsager, omkom som 25-årig i en bilulykke
og det følelsesmæssigt ufuldbyrdede ægteskab forfølger
ham resten af livet.
En dag finder man i hendes efterladenskaber et
manuskript som tilskrives Léon Geta og bliver
en bestseller.
Fuld
af gentagelser
Såvidt det tynde plot, som vist mener tjener som
en undskyldning for at undersøge såvel dovenskabens
som erindringens natur. Eller ligegyldighedens,
for den sags skyld, for Léon Geta er aldeles upåvirket
af Salazars diktatur eller blomsterrevolutionen
i 1975. Alt, og især kærlighed, preller af på
denne blanding af et moderne massemenneske og
et sløvt borgerdyr.
'En hund der drømmer' er fuld af gentagelser.
De samme scener og begivenheder vendes og drejes,
men hver gang med en lille ny nuance. Igen og
igen hører man om Maria Pascoal, eller den klike
af bohemer som Léon Geta tilhørte i Porto inden
han solgte alt efter konens død og slog sig ned
i Lissabon.
Gentagelser der nærmer sig det ulidelige. Men
tingene var alligevel ikke helt, som de fremstod
ved første syn. Det er her Bessa-Luís' realisme
tager en drejning mod noget som ligner en slags
fantastisk, men som måske er erindringens natur
- den erindring og de minder, som man broderer
på og fortolker livet igennem.
Léon Geta er dog for doven til at gøre noget ved
alt dette, selv konens roman orker han dårligt
at læse. Han har ikke destomindre energi nok til
at påtage sig æren for værket - medmindre det
er fordi han ikke orker at frasige sig rollen
som ophavsmand.
Skal man kaste sig ud i Agustina Bessa-Luís' svære
roman - og det anbefales - skal man være forberede
på en masse hvis'er og måske'er, men også glæde
sig til mødet med en stor forfatter.
Hendes både rå og melankolske menneskeklogskab
er til at føle på, romanen er på én og samme tid
et stykke portugalshistorie med duftende beskrivelser
fra Porto og Lissabon, en forunderlig undersøgelse
af kedsomhed og laden-stå-til, og sidst men ikke
mindst en bog der strutter af modent klarsyn og
aforistiske guldkorn.
Retur
til top
|