Ringergården 9, 1.tv.
DK 2400 København NV

Mobil: +45 2721 5832
Mail:
Forlaget Ørbyy


senest opdateret 08.07.19


Romanen NATTEVAGTEN af Agustina Bessa-Luís


Et usigneret og ubeskåret eksemplar af Rembrandts gigantiske maleri Nattevagten har i generationer været i familien Nabascos besiddelse og fascineret Martinho fra barnsben.
Er det mon en kopi fra kunstnerens atelier eller er det originalen? Hvad forestiller det egentlig, denne repræsentation af en begivenhed som skal til at udspille sig? Martinhos løbende fortolkninger følger ham livet igennem som fortsatte refleksioner over vores egne rolle i tilværelsen.

"Hos Rembrandt er det ikke kun tegningerne der har noget ufærdigt over sig. Hele hans værk har dette åndedræt der fortsætter i et andet billede og gør selv den mindste skitse til noget mere end en genial håndbevægelse, til en ustandselig søgen og nydelse af hans kunst". – skriver forfatteren om maleren. Det samme ville man kunne sige om Agustinas egne værker, hvor gåderne gentager sig uforløst i det uendelige, den ene roman efter den anden.

Det gik op for Maria Rosa, at hendes hyppigere og hyppigere anfald af forvirring, antagelig forårsaget af næsten umærkelige blodpropper i hjernen, som regel begyndte med en pludselig forbløffelse over fuldstændig ligegyldige ting. Hvordan så Patrícias handsker ud, dengang hun var brudepige til hendes bryllup? Op til albuen, eller kun over håndleddet? Hun prøvede at huske det, men det kunne hun ikke. Og hvis hun lagde en fælde for Elisa? Hun havde jo også været til stede dengang og huskede sikkert det hele. Men hvordan spørge hende uden at vække hendes mistanke? Hvad havde Patrícias handsker med denne Allehelgensdag at gøre, sidst på formiddagen? Elisa ville nok korse sig og mene, at Maria Rosa var ved at blive senil. Maria Rosa prøvede at tænke på noget andet; men Patrícias handsker i en ubestemmelig farve plagede hende. Pludseligt huskede hun det helt klart: ”De var nellike-rosa, og lange. Hvad skulle de ellers være, når det nu var Patrícia.” Det lettede hende så meget, at det sås på hendes ansigt.” – skriver forfatteren, formentlig om sig selv.

Nattevagten er den absolut sidste roman fra den nobelprisnominerede Agustinas hånd; hun har levet tilbagetrukket i Porto siden 2006, hvor hun allerede ved udgivelse af "Nattevagten" var mærket af en række blodpropper der satte en stopper for hendes usædvanlige forfatterskab og offentlige liv.
Agustina Bessa-Luís er død den 3. juni 2019.


DR/P2 - Berlingske Tidendens anmeldelse
Kultunauts anmeldelse
Weekendavisens
anmeldelse

Ce texte est le dernier roman de l'un des auteurs européens les plus brillants et les plus lucides de notre époque.
France-Culture



Weekendavisens Kritikerlisten 6.november 2009
:
Pragtfuld slynget og sanselig slægtskrønike fra portugisisk litteratur store gamle dame og nobelpriskandidat.
Et århundredes portugisisk og europæisk kulturhistorie set igennem Rembrandts prismatisk optik, et mesterværk.






Portræt af Agustina Bessa-Luís malet af Jorge Pinheiro i 2007

Tilbage til forsiden
Til forfatteren




Nattevagten under restaurering, Amsterdam, juli 2019.


 




ANMELDELSER

3x
:
DR/P2 - Berlingers

Kultunauts
Weekendavisens


Crítica dinamarquêsa
em português


Intro til den franske udgave






Bogens illustrerede noter


Tilbage til forfatteren




Andre anmeldelser
af Agustina Bessa-Luís



EN HUND DER DRØMMER:

Aktuelt
Alfabet DR
Berlingske Tidende

Kristeligt Dagbladet
Frederiksborg Amts Avis


ABRAHAMS DAL:
JPs

DE BLANKE FELTER:
Kultunauten
Weekendavisen


KVINTESSENSEN
Kultunautens
Weekendavisens


7 KORTE:

KultuNaut
JyllandsPosten