Romanen
NATTEVAGTEN af Agustina Bessa-Luís
Et usigneret og ubeskåret eksemplar af Rembrandts gigantiske
maleri Nattevagten har i generationer været i familien
Nabascos besiddelse og fascineret Martinho fra barnsben.
Er det mon en kopi fra kunstnerens atelier eller er det originalen?
Hvad forestiller det egentlig, denne repræsentation af en
begivenhed som skal til at udspille sig? Martinhos løbende
fortolkninger følger ham livet igennem som fortsatte refleksioner
over vores egne rolle i tilværelsen.
"Hos Rembrandt er det ikke kun tegningerne der har noget
ufærdigt over sig. Hele hans værk har dette åndedræt
der fortsætter i et andet billede og gør selv den mindste
skitse til noget mere end en genial håndbevægelse, til
en ustandselig søgen og nydelse af hans kunst". –
skriver forfatteren om maleren. Det samme ville man
kunne sige om Agustinas egne værker, hvor gåderne gentager
sig uforløst i det uendelige, den ene roman efter den anden.
”Det
gik op for Maria Rosa, at hendes hyppigere og hyppigere anfald af
forvirring, antagelig forårsaget af næsten umærkelige
blodpropper i hjernen, som regel begyndte med en pludselig forbløffelse
over fuldstændig ligegyldige ting. Hvordan så Patrícias
handsker ud, dengang hun var brudepige til hendes bryllup? Op til
albuen, eller kun over håndleddet? Hun prøvede at huske
det, men det kunne hun ikke. Og hvis hun lagde en fælde for
Elisa? Hun havde jo også været til stede dengang og
huskede sikkert det hele. Men hvordan spørge hende uden at
vække hendes mistanke? Hvad havde Patrícias handsker
med denne Allehelgensdag at gøre, sidst på formiddagen?
Elisa ville nok korse sig og mene, at Maria Rosa var ved at blive
senil. Maria Rosa prøvede at tænke på noget andet;
men Patrícias handsker i en ubestemmelig farve plagede hende.
Pludseligt huskede hun det helt klart: ”De var nellike-rosa,
og lange. Hvad skulle de ellers være, når det nu var
Patrícia.” Det lettede hende så meget, at det
sås på hendes ansigt.” – skriver forfatteren,
formentlig om sig selv.
Nattevagten
er den absolut sidste roman fra den nobelprisnominerede Agustinas
hånd; hun har levet tilbagetrukket i Porto siden 2006, hvor
hun allerede ved udgivelse af "Nattevagten" var mærket
af en række blodpropper der satte en stopper for hendes usædvanlige
forfatterskab og offentlige liv.
Agustina Bessa-Luís er død den 3. juni 2019.
DR/P2 - Berlingske Tidendens anmeldelse
Kultunauts anmeldelse
Weekendavisens anmeldelse
Ce texte est le dernier roman de l'un des auteurs européens
les plus brillants et les plus lucides de notre époque.
France-Culture
Weekendavisens
Kritikerlisten 6.november 2009:
Pragtfuld slynget og sanselig slægtskrønike fra
portugisisk litteratur store gamle dame og nobelpriskandidat.
Et århundredes portugisisk og europæisk kulturhistorie
set igennem Rembrandts prismatisk optik, et mesterværk.
Portræt
af Agustina Bessa-Luís malet af
Jorge Pinheiro i 2007
Tilbage
til forsiden
Til
forfatteren
Nattevagten under restaurering, Amsterdam, juli 2019.
|